انتخاب محتوای دیجیتال برای کودکان
محیط دیجیتال، از نظر تنوع و میزان اطلاعات و محتوا، محیطی وسیع و گیجکننده است. کودکان و نوجوانان از طریق اینترنت، تلفن همراه و تلویزیون، در معرض حجم عظیمی از اطلاعات و مطالب قرار میگیرند. اما تمام محتواهای موجود در این رسانهها مناسب کودکان نیستند و ما به عنوان پدرومادر، مسئول نظارت و انتخاب محتواهای در دسترس آنها هستیم. به دلیل دسترسی آسان بچهها به اینترنت، برای پدرومادران امروزی اطمینان از اینکه فرزندشان فقط محتوای مناسب خود را مشاهده کند، کاری بسیار دشوار است. در این مقاله، بعضی از نکات کلیدی که پدرومادر باید هنگام انتخاب محتوای دیجیتال برای فرزندشان در نظر بگیرند، بررسی میکنیم.
توجه به «کیفیت» برنامهها و محتواهای دیجیتال
کیفیت همهی برنامههای مورد استفادهی کودکان در فضای دیجیتال یکسان نیست. برخی از برنامههای تلویزیونی، بازیها و اپلیکیشنها مناسبتر و دارای کیفیت بهتری هستند. اگر استفاده از فناوریها بیش از حد نباشد و جایگزین ارتباطات رودررو نشود، محتوای باکیفیت میتواند در یادگیری و رشد بچهها تاثیر مثبتی داشته باشد. به عنوان مثال، یک کودک در سنین پیش از دبستان از بازی با برنامهای که به او امکان ساخت کلاژ ، طراحی و نقاشی بدهد، بهرهی زیادی خواهد برد، زیرا این برنامهها او را به سمت بروز خلاقیت و یادگیری مهارت های جدید میبرد.
علاوه بر این، محتوای با کیفیت میتواند رفتارهای مثبت را در بچهها تقویت کند. به عنوان مثال، برنامهای تلویزیونی را در نظر بگیرید که به مسئلهای مانند دوستی میپردازد، یا نشان میدهد که شخصیت ها با یکدیگر مهربان هستند و با انجام کارهای گروهی، در رسیدن به یک هدف با هم همکاری میکنند. تماشای چنین برنامههایی و گفتگو با کودک دربارهی محتوای آنها، به رشد مهارتهای ارتباطی و تفکر نقاد کمک خواهد کرد.
چگونه محتوای باکیفیت و مناسب انتخاب کنیم؟
با در نظر گرفتن معیارهایی در هنگام انتخاب محتوا و رسانه برای کودکو نوجوان، میتوان نسبت به ارزشمند بودن آن محتوا اطمینان حاصل کرد. در اینجا به بعضی از مهمترین معیارها اشاره میکنیم:
1- تناسب سنی
یکی از مهمترین عواملی که در انتخاب محتوا برای کودکان باید در نظر گرفته شود، تناسب سنی است. انسانها در هر سنی دارای سطح متفاوتی از درک و تواناییهای شناختی هستند. در نتیجه کودکان و نوجوانان در هر سنی به محتوای متفاوتی نیاز دارند. به عنوان مثال، یک کودک سه ساله ممکن است داستانی با زبان دشوار و پیچیده را درک نکند، در حالی که همان داستان ممکن است برای یک کودک نه ساله خستهکننده باشد. بسیاری از محتواهای تولیدشده برای کودکان و نوجوانان، دارای ردهبندی سنی مشخص هستند که باید در هنگام انتخاب آنان مورد توجه قرار گیرند.
2- ارزش آموزشی
در کنار استفاده از فناوریها برای لذت و سرگرمی، میتوان از فواید آموزشی آنها نیز استفاده کرد. بنابراین، یکی دیگر از مواردی که در هنگام انتخاب محتوا برای کودک و نوجوان باید در نظر گرفته شود، ارزش آموزشی آن محتوا است.
به عنوان مثال، یکی از نمونههای خوب محتوای آموزشی، برنامه "Duolingo" است. این برنامه برای آموزش زبان جدید به کودکان و نوجوانان به روشی سرگرمکننده و تعاملی طراحی شده است. این اپلیکیشن از تکنیکهای گیمیفیکیشن استفاده می کند تا کاربران را علاقهمند و با انگیزه نگه دارد و یادگیری را برای کودکان آسان کند. بهتر است در استفاده از مطالب و برنامههای آموزشی دچار افراط نشویم و بین فعالیتهای سرگرمی و آموزشی تعادل ایجاد کنیم.
منبع: سایت دانابن
Comments
Post a Comment